Tuesday, June 16, 2009

مشروب الطاقة


بصراحة أنا لما كتبت التدوينة بتاعة القهوة و الشيكولاتة ماكنتش متخيلة إني هلاقي الإقبال دا و لا إن أغلبية صديقاتي المدونات هيطلعوا بيشاركوني الحب دا


و عليه أنا قررت أهاديكم كلكم بهدية يا رب تعجبكم في الحر دا بس دا مش معناه اني هقلبها مدونة مطبخية هي الهدية دي و خلااااااااااااااااص :)



بصوا أنا هديكم وصفة مشروب الحق لله هو مش من إختراعي. دا إختراع واحدة من أعز صحباتي و هي كمان زيينا بتموت في القهوة. و هي مسمية المشروب دا مشروب الطاقة و هو فعلاً بيعمل إنتعاشة و طاقة كدا جبارة :) يللا على الطريقة



* المقادير:
كوب لبن مثلج
كوب ماء مثلج
شوية مكعبات ثلج قد 10 أو 15 مكعب
6 ملاعق صغيرة نيسكافيه
3 ملاعق صغيرة بس مليانة كاكاو نيسكويك
9 ملاعق صغيرة سكر أو حسب الرغبة ممكن تزودي السكر أو تقلليه حسب مزاجك و انتي بحبي السكر قد ايه



نحط كل المقادير دي في الخلاط و نضربها كويس لحد ما النيسكافيه و النيسكويك و السكر يدوبوا بس لازم يفضل فتافيت تلج مجروش بتخلي الطعم أحلى و المشروب منعش أكثر و المقادير دي بتعمل 3 كوبايات كبار


و بعدين بنصب في كوبايات و نزين فوق الوش بكريم شانتي زي الصورة اللي فوق دي


و ممكن نزين وش الكريم شانتي برشة كاكاو أو بصوص شيكولاتة زي الصورة دي







بس أنا بصراحة زينته بصوص كراميل بدل صوص الشيكولاتة و طلع طعمه تحفة

و في حاجة كمان بدل الكريم شانتي تزيد المشروب إنتعاشاً نحط فوق الوش بولة آيس كريم شيكولاتة و فانيليا زي آيس كريم كرنفاليتا كدا أو فانيليا بس أو شيكولاتة بس


و بصراحة بصراحة يعني في الحر دا موضوع الآيس كريم ألطف من الكريم شانتي


جربوا كدا و مستنية أسمع رأيكم كلكم :)
BON APPETITE

8 comments:

Shimaa Gamal said...

ya salam, geh fi wa2toh :))
ayam el sho3'l kont ba3mel a similar drink, but hot.
the mix of cacoa and coffee heya el 7aga el wa7eeda elly betsa7y el dema3'.

Rosa said...

* Shaimaa Gamal:

أي خدمة يا شوشو كويس إنه عجبك جربي تعمليه و قولي لي رأيك عملي بعد ما تدوقي ;)

وحـــــــــــى القلم said...

امممممممممممممممم
هدوخ كده
بجد توووووووووووووووحفه عاوزه اقوم اعمله بس انا دوخت بالفعل اقوم ازاى بقى!!!!!!!
ميرسى يا قمر

Rosa said...

* وحي القلم:

سلامتك من الدوخة يا جميلة. و مستنية رأيك في الطعم أول ما تجربيه :)

Wish I were a Butterfly ... said...

أنا من الناس اللي بتحب تخترع في الحاجات دي :). فغالبا عملت زيه قبل كدة

و هو فعلا جميل ومناسب أوي للوقت دة

تسلم إيديكي يا فندم :)).حلوة الهدية دي

Rosa said...

* Wish I were a Butterfly:

نورتيني يا فندم و مبسوطة ان الإختراع عجبك و بألف هنا وشفا :)

Rosa said...

مممم شكله لذيذ
اعتقد ان زوجي هيحبه هو مدمن للنوع ده من المشروبات
يلا نجرب و ندعيلك انتي و صاحبتك :)
بوسه لهاجوره :)

Rosa said...

*Rosa:

بألف هنا ليكي و لزوجك و يا رب يعجبه فعلاً و على فكرة أنا إمبارح كنت في كوستا و طلع لمشروب الطاقة دا إسم.

إسمه "Iced Mocha" و بيحطوا عليه كريم شانتي.

نورتيني و ماتغيبيش علينا قوي كدا :)

على فكرة هجورة كمان بعتا لك معايا بوسة كبيييييييييييييييييرة قوييييييييييييي