Monday, December 1, 2008

سيد حجاب



عمري ما إندمجت مع فن الشعر. دي حقيقة فعلاً مش عارفة ليه بس ما حسيتش انه بيستقطبني و يؤثر فيَّ. و إمبارح بالصدفة شفت برنامج إسمه "علمتني الحياة" بييجي على قناة المحور أنا مش متابعة البرنامج و ماعرفش إسم المذيع إيه بس أكثر حاجة عجبتني في هذا المذيع إنه مستمع جيد بمعنى انه بيعطي فرصة كبيرة للضيف إنه يتكلم و يخرج كل اللي جواه و بكدا يستفيد المشاهد أكبر إستفادة ممكنة لإن في الأساس المشاهد يهمه الضيف مش فذلكة السيد المذيع و دا نفس السبب اللي بيخليني بحترم الإعلامي الكبير حمدي قنديل و الإعلامي أحمد منصور.

المهم إن حلقة إمبارح كان الضيف فيها الشاعر سيد حجاب. طبعاً لإني مش قارئة للشعر فأنا كل معرفتي بسيد حجاب من أعماله المغناة و بالذات تترات المسلسلات. أكثر المسلسلات اللي أثرت فيَّ و علمتني حاجة و أراها دراما ممتازة تتراتها كلمات أغانيها من أشعار سيد حجاب يعني من القديم مثلاً "الوسية" و "المال والبنون" و "ليالي الحلمية" و "أرابيسك" دا من القديم و من أجدد الحاجات السنة اللي فاتت "شرف فتح الباب" و "هيما" و "عدى النهار".

أنا كنت بتابع مسلسل "شرف فتح الباب" كنت و مازلت مقتنعة ان المسلسل ممل و فيه تطويل مالوش أي لازمة بس كنت معجبة جداً بتتر البداية و النهاية و بجمل معينة فيه زيي الجملة اللي بتقول "و إزاي هنمشي صح و السكة معووجة؟!" و في رأيي إن التترات لخصت المسلسل بالكامل و حلت المعضلة اللي فيه كمان.

نفس الكلام ينطبق على تتر مسلسل "هيما" و اللي في أوله بتتكتب جملة "الكوميديا الشعبية" و دي فعلاً حقيقة. المسلسل كان رائع و أداء أحمد رزق و حسن حسني و عبلة كامل ممتاز و العمل كله متكامل برضه من الجمل اللي عجبتني في التترات "هي الناس حسا إيه؟ و لا الناس حايسة ليه؟ هي الناس عايشة ليه؟ و لا الناس عايزة إيه؟" حسيت ان الكلمات دي على قدر بساطتها بتلخص الواقع المرير اللي احنا عايشينه من إنعدام الهدف من الحياة و إنعدام الهوية.

و هنا بتيجي روعة كلمات سيد حجاب على قدر بساطته و صدقه على قدر احساسه بالواقع و معايشته له و لهمومه علشان كدا كلماته بتوصل ليَّ و بحسها جداً.

الحوار مع سيد حجاب كان رائع قد ايه هو شخصية مثقفة و هادئة و محترمة و إستفدت من الحوار كثير جداً. إتكلم عن كيفية كتابته لأشعار تترات المسلسلات بيقول إنه علشان يقدر يكتب أشعار تترات المسلسلات لازم يقرأ العمل الدرامي كله و يقتنع إن رسالة العمل تتفق مع قناعاته و إتجاهاته في الحياة و بعدين يختار سيتحدث بلسان أي شخصية من شخصيات المسلسل ولا إذا كان سيتحدث عن العمل بشكل كامل.

و رؤيته عن الأشعار اللي بيكتبها لتترات المسلسلات إنه بيفضل أنه يتعامل معاها من منظور الكورال في المسرح الإغريقي فساعات نجد الكورال في جزء من أجزاء المسرحية بيتكلم عن أحد الشخصيات و ساعات تانية بيتكلم عن الأحداث اللي بتحصل في الخلفية و كواليس العمل.

هو اتكلم في الحوار عن قصة مسلسل شرف فتح الباب و قال إن القصة وضعت خط تحت معضلة كبيرة بنقابلها كل يوم في حياتنا و هي الشخصيات اللي زيي الموظف اللي بيروح مكتبه يقلبه مسجد و يقضي طول اليوم في الصلاة و يعطل مصالح الناس و بعدين يفتح درج مكتبه علشان يأخذ رشوة و مش شايف أي تناقض بين التصرفين الصلاة و الرشوة يعني بالضبط نفس اللي حصل مع الشخصية المحورية في المسلسل و اللي كان طول الوقت شريف و لآخر لحظة ملتزم و بيصلي و متدين و أخطأ و إختلس المال العام و حلل لنفسه الخطأ و قال جملة عجبتني قوي "الشخصيات دي فاهمين الدين غلط دول لو يعرفوا، الدين دا هو الأداة اللي بتحرر النفس البشرية من القهر و اللي بيتمسك بدينه بيتحرر من كل قهر و بيعتصم عن كل خطأ و بيرضى بالكامل عن حياته زي ما هيَّ"

و في آخر الحلقة ذكر سيد حجاب بعض الدروس التي تعلمها من الحياة مثل "إنما زبد البحر يذهب جفاءاً و إن ما ينفع الإنسان يبقى في الأرض" و "إن العظيم ليس من يجعل الآخرين يشعرون بالفارق الكبير بينه و بينهم و إنما هو من يكتشف الكنوز الإنسانية العظيمة بداخلهم" أعتقد الكلمات دي تدينا فكرة عن شخصية سيد حجاب و أعتقد إني هبدأ أدور على أشعار سيد حجاب و أقرأها

8 comments:

سكة سفر said...

الله يخليكى خلى بالك من نوع الخط و حجمه و انتى بتكتبى عنيا وجعتنى

Rosa said...

* عزيزتي موجة في بحر الحياة:

أكيد انتي تقصدي لون الخط يمكن علشان فاتح شوية قرائته صعبة بس متهيألي حجم الخط معقول عموماً و نزولاً على رغبتك أنا هغمق لون الكتابة للتدوينة دي حالاً.

بس مقولتيليش رأيك إيه في الموضوع نفسه و في المدونة بشكل عام؟

عموماً شرفتيني بمرورك و يا رب ماتكونش آخر مرة :)

Wish I were a Butterfly ... said...

كل سنة و انتوطيبين

هاجر و أم هاجر يعني :)

بس كنت مارة أقول لك كدة و هبقى أحاول آجي وقت تاني إن شاء الله عشان وحشني بلوجك

على فكرة أنا كنت كتبتلك تعليق في "يللا ننضف"، بس مش لاقياه!! أتمنى مش أكون قلت حاجة غلط فيه دايقتك

Rosa said...

* wish I were a butterfly:

كل سنة و انتي طيبة يا حبيبة قلبي و عيد سعيد عليكي و يا رب تكوني السنة الجاية على جبل عرفات إن شاء الله.و مستنية زيارتك للمدونة قريب

أنا بقى ما أزعلش منك أبداً يا حبيبتي و أنا مستغربة من حكاية انك علقتي على موضوع يللا ننظف لان تعليقك ماوصلش لي رغم إني كنت مستنية منك إنتي تحديداً رد على الموضوع دا و يا ريت لو تقولي لي رأيك في الموضوع دا مرة تانية

مستنية رأيك و زيارتك لإنك وحشتيني بجد

مودتي

شهرزاد said...

عيد سعيد
كل عام وأنتي بخير وهاجر وجميع الأسرة في سعادة وهناء
أسعدني التجول في مدونتك
وعد بتكرر الزيارة
دمتِ بخير

Rosa said...

* شهرزاد:

شرفتيني بالزيارة و يسعدني تكرارها و كل سنة و انتي طيبة و بألف خير

Wish I were a Butterfly ... said...

ماشاء الله عليكي بجد :)
كأني شفت الحلقة فعلا

أنا برده أعرفه زيك من بعيد لبعيدو عمري ما شفته في حوار تلفزيوني أو حتى في جريدة

و أنا بقرأ كان عندي كلام كتير أوي عايزة أقوله:)، بس حاليا طبعا...تبخر :$ بس هحاول أفتكر شوية منه أكيد
مبدئيا معاكي جدا في رؤيتك للمذيعين. لأن هم المفروض إنهم وسيلة للمشاهد عشان يقدر يشوف ضيوف الحلقة و يسمعهم بتروي. مش العكس
اللي بيحصل فعلا ف برامج كتير أوي هو إن المذيع بيحاول يتكلم أكتر و يقول رأيه و يظهر!!رغم إن دوره مش الظهور و التعبير عن رأيه أو كتم الضيف بالطريقة دي

تاني حاجة..عجبني جدا بجد تلخيصك للحلقة و عرفتي ترسمي شخصية "سيد حجاب"كويس أوي بجد. كأني أعرفه فعلا من كلامك :)
.................
أنا غالبا مش بركز في كاتبي أغاني المسلسلات كويس. يعني كل اللي بهتم بيه هو إن الكلمات تعجبني أو لأ. بس فعلا عمري ما فكرت أركزمعاهم، بس انت خليتيني أغير رأيي و ابدأ آخد بالي:). الحقيقة اللي باخد بالي منه أكتر هو الموسيقى التصويرية لأن دي من الحاجات اللي بتشدني جدا لو كانت حلوة
مكنتش أعرف إن كاتب كلمات"شرف فتح الباب"هو نفسه بتاع "هيمة"بتاع"المال و البنون". بس معاكي في رأيك جدا جدا. خصوصا هيمة :) بجد كنت بحب كلماتها جدا و بحسها أوي
و فعلا بتتناول قصة التمثيلية كلها في رشاقةوإبداع
عجبتني كلماته اللي نقلتيها منه جدا
إن العظيم ليس من يجعل الآخرين يشعرون بالفارق الكبير بينه و بينهم و إنما هو من يكتشف الكنوز الإنسانية العظيمة بداخلهم

شكلا لتناولك الأكتر من رائع بجد

Rosa said...

عزيزتي wish I were a butterfly:

مش عارفة و الله أقول لك أخجلتم تواضعنا.

أنا متفقة معاكي جداً إن الموسيقى التصويرية هي أكثر حاجة بتشد الواحد إنه يسمع الكلمات بس صعب إن الموسيقى تبقى كويسة و الكلمات وحشة في الغالب الابداع بيبقى متكامل

دا حتى جوجو بتشدها الموسيقى تصدقي أنا اتفرجت على مسلسل يتربى في عزو و المسلسل التركي نور علشان جوجو كانت بتحب الموسيقى و تتنطط عليها؟ سبحان الله فعلاً الموسيقى هي دواء الروح