Saturday, November 1, 2008

البركة في البكور


أعرف ان في حديث شريف عن الرسول صلى الله عليه و سلم بيقول "البركة في البكور" و عمري ما فكرت في معنى الحديث الشريف دا إلا من أسبوعين بس

أيام الكلية كنت بصحى بدري جداً كنت بصحى كل يوم من أيام المحاضرات الساعة 5:30 علشان أكون في الكلية الساعة 7:30 لان محاضراتي بتبدأ الساعة 8:00 صباحاً لكن عمري ما قدرت حلاوة البكور لان الوقت كان بيبقى يا دوب لاني بتحرك من البيت الساعة 6:00 فيا دوب النصف ساعة اللي قبل مانزل بتكفيني أجهز و لو لحقت أفطر

و بعد ما خلصت الكلية و بدأت أشتغل كنت برضه بزنق نفسي و يا دوب أصحى قبل ميعاد شغلي بنصف ساعة او ساعة إلا ربع بالكثير. و بعدين من أسبوعين لقيتني بسأل نفسي هو أنا ليه بزنق نفسي كدا و بكون بالجري علشان ألحق و أروح الشغل و أنا حاسة اني بنهج و بكون لسا مافقتش و باخد وقت على ما ببقى في مود الشغل و أفوق ما أجرب أصحى بدري

و فعلاً جربت لقيت الموضوع يستحق فعلاً. صحيح في الأول كنت بتعب جداً لاني مش متعودة بس لقيتني باخد وقتي جداً و بحضر افطار و أفطر في البيت في ميعاد ثابت و و بفوق تماماً و بروح الشغل و أنا في مود كويس جداً فبدأت أنجز في شغلي كمان و أحس ان الوقت فيه بركة و أقدر أعمل في ساعات الشغل و في اليوم كله حاجات كتير جداً ماكانش ليها وقت قبل كدا


حتى هاجر بقت تصحى بدري معايا و تحب دا جداً لدرجة ان ماما بدأت تاخد بالها و تقول لي هاجر بقت تيجي لي فايقة على الآخر و مزاجها عالي جداً


و الأسبوع اللي فات حظي كان رائع و في يوم صحيت بدري قوي قوي و شفت لحظة الشروق مع لسعة البرد الخفيفة في بلكونة بيتي المنظر أكثر من رائع لحظة ظهور الخيط الأبيض من الخيط الأسود لحظة مش ممكن تتوصف بكلمات. سبحان الله و تبارك الخلاق على الجمال و الابداع في التصويرو لا 100 فنان يقدر يرسم لوحة فيها كل الجمال دا و كل الألوان المبدعة دي مش عارفة يومها حسيت اني مش هعرف أبدأ أي يوم بعد كدا من غير ما أشوف المنظر


و صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم لما قال "البركة في البكور" ربنا ما يحرمنا أبداً من البركة دي

2 comments:

وحـــــــــــى القلم said...

ازيك يا جميل؟
بقالك فتره مش باينه خالص ليه؟
يارب خير ان شاء الله
ازى هجوره العسوله؟
يارب تكون بخير
فعلا وقت الصبح ده وقت جمييييييييل جدا
انا بموت فيه
لما كنت فى الثانويه العامه كنت ماشيه على نظام انام بدرى واصحى من الفجر مانمش
كنت حاسه انى نشيطه ووقتى منظم جدا وبعمل اللى نفسى فيه وتركيزى عالى وبشترتى فايقه كده
اما السهر ولخبطة النوم ده مميت للبشره بجد
بس مش عارفه ابدا ارجع ايام الشباب والصبا دى خلا بقى راحت عليه
ادعيلى اعرف ارجعها
فى رمضان ساعات كنت بستنى لوقت الشروق واقعد اتفرج على شروق الشمس وسط الاراضى الزراعيه والجو المندى بتاع الصبح ابقى مش عاوزه انام تانى خلاص

Rosa said...

ازيك انتي يا قمر؟تصدقي انك بجد وحشتيني. أنا مختفية بقى غرقانة في موضوع عجب قريب هكتب عنه بوست ابقي زوريني بقى و انتي تعرفي و ابقي قولي لي ايه رأيك ؛) هاجر الحمد لله بخير بس كل يوم شقاوتها في الزيادة ربنا يقوينا يقى

طبعا انتي معاكي حق في كل كلمة الصحيان بدري مفيد لكل حاجة انتي عارفة ان من ضمن الحاجات دي ان في غدة في الجسم أنا مش حافظة اسمها بس هي المسئولة عن تنظيم مستوى الأنسولين في الجسم علشان تضبيط السكر بالتبعية.

الغدة دي بتبدأ نشاطها و بتكون في قمته عند آذان الفجر و بتكون في أقل نقطة في منحنى أدائها بعد آذان العشاء سبحان الله و كأن الفترة من آذان العشاء و حتى آذان الفجر هي الوقت الطبيعي للنوم

و الغريبة بقى ان كل ساعة بتفضلي صاحية فيها بعد آذان العشاء بتسبب إرهاق للغدة دي و عدم انتظام في إفراز الأنسولين و لما بنصحى متأخر بتاخد وقت طويل على ما بتعاود نشاطها

سبحان الله و ربنا يقدرنا نرجع زي الأطفال ننام بدري و نصحى بدري