Thursday, April 30, 2009

حسبنا الله و نعم الوكيل

أكيد كلنا مرتبط في ذهننا تلاوة القرآن بصوت أحد شيوخنا العظام و الذين يعتبروا رموز للقرآن الكريم في بلدنا زي الشيخ الحصري و الشيخ الطبلاوي و الشيخ محمد رفعت و غيرهم كثير و كثير خايفة اني أعدد أسمائهم لا أنسى حد منهم
كلهم شخصيات في الحقيقة تستحق عظيم التقدير و الإحترام و أصوات من أجمل ما يكون في تلاوة القرآن حتى ان الواحد لما بيسمعهم بيحس بحالة من السلام النفسي و بتوصل كلمات القرآن و اضحة و مخارج الألفاظ مفهومة و دا في حد ذاته بيساعد على تدبر القرآن و التفكير في معانيه لو انك مركز تركيز تام و كامل مع التلاوة
بالأمس كنت بتفرج على برنامج الطبعة الأولى على قناة دريم 2 و المذيع قال خبر انه في ضجة قائمة على كليب صوتي فيه تقليد لشيوخنا العظام دول و الحقيقة انه التقليد دا بتريقة و إستهزاء و انه في ضجة كبيرة جداً على الموضوع و اتصل بالشيخ الطبلاوي و سأله عن حقيقة الموضوع و الشيخ الطبلاوي شغل الكليب الصوتي دا و سمعته و ذهلت و غضبت و تأثرت لدرجة اني كنت هبكي من الألم.
الكليب عبارة عن صوت لشخص في الغالب هو شاب صوته مايدلش على انه كبير في السن و الأستاذ عامل نكتة على ان الشيوخ دول راكبين أتوبيس أو ميكروباص و مدي لواحد منهم دور السائق و لآخر دور الكمسري و لآخرين دور الركاب و بيقلد أصواتهم في حوار ما بين السواق و الكمسري و الركاب و مين دفع و مين ما دفعش و مين نازل المحطة الجاية و كلام فاضي

المصيبة انه مش بس بيقلد صوتهم لا دا بيقول الكلام بطريقة تلاوة القرآن الكريم. و زي ما قال المذيع طريقة التلاوة دي هي طريقة تلاوة حصرية للقرآن الكريم مش لأي قراءات أو كلام آخر

كنت هتجنن الكارثة انه بياكل الكلام و لو حد مش مركز و هو بيسمع مش هعيرف يفسر الكلام و ممكن يفتكره قرآن


يعني أنا نفسي أسأل الكائن دا و اللي ما يستحقش اني أقول عليه بني آدم و لا حتى حيوان لإن حتى الحيوانات ما تعملش كدا، نفسي أسأله هي المواضيع اللي ممكن تهزر فيها خلاص خلصت و مافضلش غير القرآن و الشيوخ الذين يتلون القرآن و اللي احنا بنعتبرهم رموزه

خلاص قلة الأدب و قلة الإحترام و عدم التربية وصلت بينا للدرجة دي حتى القرآن مالوش قدسية عنده و عند أمثاله
دا لا يمكن يكون لاقى أي نوع من أنواع التربية من أصله
الحقيقة أنا مش قادرة أحكم واحد زي دا المفروض يتعمل معاه ايه.
الشيخ الطبلاوي بيقول انه فيه بلاغ للنيابة و ان الأزهر متبني الموضوع و انه هيتحول لقضية بس كل الكلام بيدور في إطار ان اللي حصل دا من قبيل السب العلني للشيوخ و طبعاً البلاغ في النيابة و القضية هيردوا للأموات منهم رحمة الله عليهم و الأحياء حقهم و هيبتهم لا الكائن دا و لا غيره يقدر يمسها لإن مكانتهم عندنا كلنا معروفة
لكن أنا اللي واجع قلبي طيب و القرآن طبعاً ربنا قادر يورينا فيه من معجزاته جزاء على الإستهزاء دا بس نفسي أعرف هيحاسبوه ازاي على الكلام دا؟
الحقيقة أنا مش عارفة و صعبان عليَّ جداً اللي بيحصل دا
صعبان عليَّ إننا وصلنا للدرحة دي من الإنحدار و إنعدام الأخلاق و الدين
الله لا يسامحه أبداً و يورينا فيه من معجزاته و يسامح أهله اللي كانوا السبب في إن شخص بالمنظر دا يتوجد في الحياة
مش عارفة أقول أكثر من
حسبنا الله و نعم الوكيل

18 comments:

وحـــــــــــى القلم said...

"حسبنا الله ونعم الوكيل"
ربنا قادر على نصرة دينه

Wish I were a Butterfly ... said...

عندك حق طبعا دمك يتحرق

مشفتش الحلقة دي الحقيقة بس مش مستبعدة للأسف
:(
انحدار الأخلاق وانعدام الضمير كل يوم في النازل أكتر

ويوم القيامةأكيد قرب... لأن بجد الموضوع بأة زياااادة جدا في كل المجالات

مش أدامنا غير إن نحاول نصلح في اللي حوالينا وبس يا أم هاجر

ربنا يقدرنا ونكون أد المسئولية

ملحوظة: بعتذر إني مش بزور مدونتك بقالي فترة كتير. هابقى أحاول أكون موجودة الفترة الجاية إن شاء الله
شكرا لاهتمامك

Rosa said...

* وحي القلم:

أولاً أنا آسفة جداً للتأخير في نشر تعليقك و الرد عليه بس كان عندي فيروس محترم مبهدل الجهاز و الحمد لله ربنا خرجنا منه على خير.

دعائي معاكي و الله ربنا يرحمنا و ينصر دينه.

Rosa said...

* Wish I were a Butterfly:

و الله مش قادرة أوصف لك كم الغضب و الحزن اللي كانوا جوايا و أنا بسمع الكليب دا و كمان و أنا بسمع ايه الإجراءات اللي بيعملوها مع الشاب دا.

و طبعاً طبعاً الموضوع ناااااااااااااااام خلاص و لا حد اتكلم و لا حد جاب سيرة و لا سمعت عن الموضوع دا في أي برنامج تاني و كأنه موضوع لا أهمية له.

متشكرة على مرورك و مفيش تقصير و لا حاجة و يا رب دائماً كدا منوراني :)

Mony said...

لا حول ولا قوة الا بالله


اول مرة اسمع الكلام ده يا ام هاجر و الله


مش ممكن يكون الولد ده مسلم
اكيد


علي الأقل هيكون في احترام داخلي لدينه
حتي لو مابيركعهاش


ادي اخرة الفراغ اللي الشباب فيه

Rosa said...

* mony:

أنا كمان و الله لا يمكن كنت أصدق انه في حد ممكن يعمل حاجة زي دي لولا إني سمعته بنفسي.

بس بيني و بينك القصة مش حكاية فراغ لانه زي ما انتي قلتي حتى لو عنده فراغ و حتى لو مابيركعهاش هيكون في جواه و لو القليل من الإحترام لدينه و اللي هيخليه مايعملش كدا أبداً

الحكاية من وجهة نظري ان الشخص دا أهله ماربهوش نهائياً حتى علشان يتكون جواه الحد الأدنى من الإحترام لدينه اللي انتي بتقولي عليه دا

في غياب كبير لدور الأهل و المدرسة و للضمير و للأخلاق و لكل حاجة

ربنا يرحمنا و يهديه و يهديه اللي زييه اللهم آمين

بس بيني و بينك مش معنى اني دعيت له بالهداية اني ارتحت نفسياً مش هيريحني الا انه يتعاقب عقاب شديد يكون عبرة له و لكل اللي يفكر يعمل كدا أو شبه كدا

عطش الصبار said...

لاول مره مش لاقيه كلام اكتبه لاحول ولا قوة الا بالله وحسبنا الله ونعم الوكيل

Anonymous said...

عن غير قصد وقع نظرى على مثل هذه السفاهات وأنا أتصفح اليو تيوب. الواضج أنها تبدو من أناس همج ليس لديم عقول أو بصيره ..

..على فكره أنا يعجبنى صوت الشيخ مشارى العفاسى

اللهم أرحمنا وأهدنا إلى طريقك القويم واجعل لنا نورا نمشى به أينما كنا
أيام

Rosa said...

* أم روزا:

مش لوحدك كلنا مش عارفين نقول ايه و لا نعمل ايه موقف أصعب ما يكون.

بس كفاية جداً اننا نقول زي ما حضرتك قلتي حسبنا الله و نعم الوكيل هي وافية و كافية

Rosa said...

* Anonymous:

معك؟ معكي حق. التصرف دا فعلاً همجية و نوع من قصور العقل و البلاهة ربنا يهديهم و يجازيهم على أفعالهم بما يستحقون.

أنا كمان بحب صوت الشيخ العفاسي جداً و برشح لك كمان تسمع/ تسمعي تلاوة القرآن بصوة شيخ إسمه "يحيى حوى" و هو أردني و هتلاقي التلاوة بصوته على الموقع (www.islamway.com) صوته أكثر من رائع و لا أبالغ إذا قلت انه أكثر حلاوة و قوة من العفاسي

تامر علي said...

ممكن اللي يكون عامل كده مش مسلم اساساً وده أعتقد هو الاقرب .... لكن احنا في وقت المؤسسة الدينية منهارة تماماً ولا تعرف معروف ولا تنكر منكر وتمشي بمبدأ للبيت رب يحميه .... لا تنتظري أي شيء من هؤلاء .
حسبنا الله ونعم الوكيل

Rosa said...

* تامر علي:

و الله ما عارفة أقول ايه يا أستاذ تامر للأسف كل كلمة حضرتك قلتها بخصوص المؤسسة الدينية الموجودة حالياً صحيحة ربننا يرحمنا برحمته و يهديهم و يبدلنا بالأحسن منهم إن شاء الله

Rosa said...

لا حول ولا قوة الا بالله
بس هنقول ايه هيا سلسله متصله ببعضها لما الاخلاق و الضمير بينعدم يبقى خلاص ده العادي و الطببيعي
كله مرتبط ببعضه
مش عارفه احنا رايحين لحد فين
ربنا يستر
و عقاب ربنا اكبر و اقوى من اي عقاب دنيوي
ربنا يهدي
لا حول و لا قوة الا بالله

Rosa said...

* Rosa:

ربنا يستر علينا و الله و يعدي أيامنا و يهدي الجميع اللهم آمين.

وحشتيني يا بنوتة :)

titanagwa said...

طبعا جميل جدا ان الازهر يتحرك لنكبة أخلاقية مثل هذه ، و لكن لا داعى لاى قلق على كتاب الله ، فقد قال الله تعالى : بسم الله الرحمن الرحيم ( إنا نزلنا الذكر و إنا له لحافظون ) صدق الله العظيم .
و بعدين انتى بقيتى تشوفى الطبعة الاولى ، طيب كملى بقى مسلسل الاحباط و تابعى 90 دقيقة و العاشرة مساءا و كمان البيت بيتك ، و انتى ح تشوفى الحياه وردىىىىىىىىىىىىىىىى
لكن قولى لى ايه الحلاوة ديه ، مدونتك جميلة ، عايزيين نقعد يوم و نرتب مدونتى ،
tita nagwa

Rosa said...

* Tita Nagwa:

و الله يا ماما أنا كنت متابعة كل البرامج دي بس فجأة لقيتني بيجي لي إحباط شديد و إكتئاب فبطلت أتابع أي حاجة و يوم الطبعة الأولى دا كان بالصدفة عندكم في البيت و بابا اللي كان بيتفرج عليه و أنا كنت معاه.

لكن لو علي أنا، أنا واخدة قرار بمقاطعة مشاهدة البرامج دي لفترة كدا لحد ما حالة الإكتئاب اللي عندي تروح.

ربنا يخليك متشكرة على الكلام الحلو دا عن المدونة و بعدين أن تحت أمرك يعني في أي لحظة نقعد و نعمل اللي انتي عايزاه في المدونة عندك :)

Wish I were a Butterfly ... said...

أخبارك و أخبار الجوجو الصغير إيه؟؟
أتمنى تكوني بخير

:)

Rosa said...

* Wish I were a Butterfly:

كله تمام الحمد لله احنا كويسين بخير انتي عاملة ايه؟

أنا عارفة اني مخحتفية بقالي فترة بس الدنيا زحمة قوي بس قريباً قريباً هبان و هزوركم كلكم

سامحيني يا حبيبتي مقصرة معاكي