Saturday, September 26, 2009

ها قد أتى الخريف


بحب فصل الخريف



أغلب الناس بتقول الربيع أجمل فصول السنة و دا طبعاً علشان الورد و ألوانه و الخضرة الجميلة بس لو جينا للجو هنلاقي الجو بيبقى مش حلو تراب و خماسين و مائل للحر
أما في الخريف فالجو بيكون مثالي


بحب نسمة الهواء المائلة للبرودة و قت الصبح بدري و وقت المغربية


بحب صوت حفيف الأشجار


بحب لون ورق الشجر الأصفر و البرتقالي


بحب رائحة الجوافة و عصير الجوافة باللبن و عسل النحل اللي كنا بنشربه من بداية السنة الدراسية و طول شهر أكتوبر اللي هو موسم الجوافة يعني


بحب شرب الكاكاو الساخن


الخريف بالنسبة لي هو أحلى فصول السنة و ها قد أتى


بس السنة دي مش عارفة أستمتع بيه بس بحبه


و بدون وعي بخلي هاجر كمان تحبه و تحب كل الطقوس اللي بحبها فيه و هي نفسها عندها الاستعداد و مش هنكر Winnie the Pooh ساعدني شوية بالفيلم اللي جبته لها من قريب


علشان في الفيلم بوه كان بيحتفل ببداية الخريف و ورق الشجر المتساقط الملون و الكاكاو السخن و عسل النحل و بما إنها متعلقة جداً بيه فحبت الحاجات دي كمان


و يستمر حلمي بإني أحضر بداية الخريف في مكان يكون مليان أشجار طويلة و ضخمة علشان أشوف ألوان ورق الشجر الجميلة و يكون فيه كوخ خشب فيه دفاية و على بحيرة ماء عذب و أكمل كل الخريف و الشتاء هناك في المكان دا أشرب كل الكاكاو و الهوت شوكليت اللي في الدنيا كلها و أحط البطانية الصوف على أكتافي قدام الدفاية و أنا لابسة الشراب الصوف بدون أي ملمح من ملامح التكنولوجيا غير جهاز اسطوانات أسمع فيه نغمات الموسيقى الهادئة و آلاف من الكتب أقرأها مع كل أكواب الكاكاو الساخنة و عصير الجوافة الممكنة


رغم اني من مواليد الصيف و بالتالي المفروض أكون بحب الصيف إلا إني أعلنها على الملأ أنا بحب الخريف و مغرمة بالشتاء


و كل خريف و شتاء و احنا كلنا طيبين

10 comments:

Rosa said...

انا كمان بحب الخريف قوي و بفضله عن بقيت فصول السنه و زاد حبي ليه اكتر بعد ماجت هنا و شفت فصول السنه الاربعه بكل ماتحمله الكلمه من معنى
الولايه اللي عايشه فيها كلها غابات وخضره روعه فابيبان فيها قوي كل الجمال ده
يعني زي الصوره الي انتي حطاها دي
والشجر بدأ يلون كده الايام دي
و الطريق بيكون كله لوحه من الالوان الساحره دي
شكرا على البوست الجميل ده
:)
كل خريف و انتي طيبه و مبسوطه و مستمتعه

Rosa said...

* روزا:

الله يا روزا ما شاء الله زي ما قريتي عندي كدا أنا نفسي قوي أعيش الجو دا.

أصل هنا لسا ألوان ورق الشجر مابانتش قوي و الجو لسا حر مابردش قوي.

ربنا يزيدك سعادة يا رب و تشوفي دايماً كل الفصول و الألوان

عطش الصبار said...

كل سنه وانتى بخير

Wish I were a Butterfly ... said...

:)

مبدئيا الصورة اللي انت مختاراها للخريف تخلي أي حد يشوفها يغرم بيه مش يحبه وبس
:)

يمكن أكون حبيته من وصفك ليه لأن كلماتك عنه جميلة أوي

بس برده لسة بحب الشتا أكتر
:)

و بيني وبينك بعشق أكتوبر لأن الرياح اللي فيه فعلا جميلة أوي بس دايما بحسبه من الشتا مش الخريف :). وحشتني مدونتك أوي

Wish I were a Butterfly ... said...

:((

إيه دة أنا آسفة أوي

انا مش عندي دم فعلا وكنت مقصرة أوي أوي معاكي

ألف سلامة على مامتك.. يارب تكون أحسن كتير دلوقتي

بعتذر بجد إني كنت غايبة كدة يا أم هاجر

Rosa said...

* Wish I were a Butterfly:
انتي كمان و حشتي المدونة و وحشتيني أنا أكتر.

و بعدين يعني مين اللي مايحبش الشتاء؟؟؟

طول الوقت بقول ان في بيننا حاجات مشتركة كثيييييييييييييير

ماتغيبيش عننا كتير كدا تاني

Rosa said...

* Wish I were a Butterfly:

كلاكيت تاني مرة و لا يهمك يا حبيبتي أنا عارفة ان كلنا أوقات بنمر بظروف بتمنعنا من الدخول على النت و أنا من أكثر الظروف اللي بمر بظروف زي دي.

اللي يبارك لك و يسلمك يا رب

Wish I were a Butterfly ... said...

صحيح... هي هاجر دخلت مدرسة إيه في الآخر؟؟ :) يارب تكوني بخير انت وهي و كل أهلك

:)

Rosa said...

* wish I were a Butterfly:

و الله أنا أجلت لها المدرسة السنة دي علشان إنفلونزا الخنازير و الكلام الفاضي دا و بعدين هي أصلاً كانت هتدخل السنة دي Baby Class

يعني حاجة إضافية إن شاء الله السنة الجاية KG1

و بيني و بينك أنا لسا محتارة في موضوع المدرسة دا

Wish I were a Butterfly ... said...

I was checking an old post when I found ur comment& I was almost starting to cry :$. I really don't know how or why?! But I guess I kind of miss u .. even without really knowing u.

Hope u r really fine.